Een kijkje bij aannemersbedrijf Eijgermans van Graafeiland B.V.

Een goede, betrouwbare aannemer is van levensbelang voor elk bouw- of verbouwproject. Maar wat maakt nu een goede aannemer? En waar moet u op letten bij het vinden van een aannemer voor uw opdracht? Om daarachter te komen gaan we langs bij John Eijgermans en Alberto van Graafeijland. De heren leiden samen aannemersbedrijf Eijgermans van Graafeijland B.V. in Wateringen.

Wanneer zijn jullie opgericht?

John: “Mijn vader heeft het bedrijf in 1957 opgericht. Ik ben daar als zoon ingerold en in 1996 heb ik het bedrijf van hem overgenomen. Later is Alberto erbij gekomen.”

Alberto: “Ik ben als 18-jarige leerling bij het bedrijf gekomen. Ik vond het geweldig, alleen kon ik écht helemaal niets. John heeft mij in die eerste jaren ontzettend veel geleerd, waarna ik voor mezelf ben begonnen als ZZP’er. Dat heb ik een paar jaar gedaan, maar toen kwam ik John weer tegen. Hij had het ontzettend druk, en kon het niet meer aan in zijn eentje. Ik ben er toen weer bijgekomen, en sindsdien runnen wij samen het bedrijf.”

Wat voor type opdrachten voeren jullie uit?

John: “Wij doen veel renovatieprojecten, maar in principe kunnen we alles. De ene week bouwen we een badkamer van 7.000 euro, de andere week een badkamer van 120.000 euro. Die diversiteit kunnen we bieden door onze creativiteit, maar ook door onze onderaannemers. De gekke dingen die ik verzin, moeten wel gemaakt kunnen worden, en daarvoor heb je de beste onderaannemers nodig. De beste stukadoor, de beste loodgieter en de beste meubelmaker. En vinden we geen onderaannemer die het kan, dan doen we het zelf. Onze collega Eduard kan hier op de werkplaats zowat alles maken. Kozijnen, meubels, balies, kasten. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Welke veranderingen zien jullie in de markt?

Alberto: “Klanten worden steeds kritischer. Vroeger was het veel makkelijker om geld te lenen voor een opdracht. Tegenwoordig gebruiken mensen hun eigen spaargeld om een project te financieren. Als je je eigen geld uitgeeft, ben je logischerwijs een stuk kritischer. En dat is alleen maar goed. Het dwingt ons om van tevoren een heel duidelijk doel te schetsen, zodat de klant weet wat ze kunnen verwachten.”

John: “Het voortraject duurt tegenwoordig een stuk langer omdat de klant pas akkoord gaat als hij zeker weet dat het resultaat naar wens gaat zijn. En daar ben ik alleen maar blij mee, want door de verwachtingen goed af te stemmen gaat de uitvoering een stuk soepeler.”

Wat betekent het BouwGarant-keurmerk voor jullie?

Alberto: “Als BouwGarant-aannemer moet je de zaken op orde hebben. Je moet helder communiceren naar de klant en ervoor zorgen dat hij weet wat hij kan verwachten. Dat betekent dat onze offertes vaak tien A4’tjes beslaan en onze tekening ontzettend gedetailleerd zijn. Zo’n uitgebreid voortraject kost meer tijd en geld. Klanten die bij ons komen vanwege het keurmerk zijn bereid die investering te doen. Zij snappen dat goede afspraken uiteindelijk leiden tot een mooier resultaat.”

John: “Wij willen ons werk goed doen. Sommige andere aannemers nemen opdrachten aan voor een onmogelijk lage prijs. Ze gooien de trukendoos open en werken met materialen en onderaannemers die niet kunnen voldoen aan de hoogste standaard. In zulke gevallen gaat het uiteindelijk vaak mis. Klanten zijn niet blij met het resultaat. Bij ons gebeurt dat niet, omdat BouwGarant hoge eisen aan ons stelt. Als wij ons werk niet goed doen, hoeft de klant maar één keer met BouwGarant te bellen en staan ze voor onze deur. Dat maakt dat wij heel secuur moeten werken.”

“Als BouwGarant-aannemer moet je de zaken op orde hebben.”

Wanneer hebben jullie contact met BouwGarant?

Alberto: “BouwGarant voert een periodieke check uit. Om het keurmerk te mogen dragen moet je als aannemer aan heel veel voorwaarden voldoen. Papieren moeten op orde zijn, facturen compleet en tekeningen van een hoog niveau. BouwGarant komt geregeld langs om zulke zaken te checken.”

John: “Maar BouwGarant is er ook als er een conflict is tussen opdrachtgever en aannemer. Dat gebeurt ons ook weleens. Zo hebben we een keer een situatie gehad waarin een opdrachtgever ons verweet iets niet te hebben gedaan terwijl we het wel zouden hebben beloofd. In zo’n geval zie je het belang van deelname aan BouwGarant. Wij zijn verplicht alle afspraken met de klant zwart op wit vast te leggen. Dat geeft beide partijen zekerheid. En mocht er toch wat zijn, dan kan BouwGarant een onafhankelijke partij inschakelen om een oordeel over de kwestie te vellen. Dat is ontzettend fijn voor ons, maar ook voor de klant.”

Wat adviseren jullie de mensen die nu op zoek zijn naar een aannemer?

Alberto: Steek tijd en geld in het voortraject. Ja, offertes en tekeningen kosten geld, maar uiteindelijk betaalt het zich dubbel en dwars terug.

John: Een aannemer die een opdracht aanneemt zonder hele goede tekeningen te maken, levert uiteindelijk vaak slecht werk af. Als wij bij een goede loodgieter aankloppen zonder tekeningen stuurt hij ons weer naar huis. Hij heeft die tekeningen namelijk ook nodig om goed werk te kunnen leveren. Een aannemer zonder tekeningen gaat daarom op zoek naar onderaannemers die daar niet om vragen. Zo levert de hele keten uiteindelijk matig werk af en is de klant uiteindelijk teleurgesteld over het resultaat.

“Steek tijd en geld in het voortraject. Het betaalt zich dubbel en dwars terug.”

Hoe merk je of een klant blij met jullie is?

Alberto: Heel simpel. Wij krijgen van alle klanten een eigen huissleutel. Als er één blijk van vertrouwen is, is dat het.

John: Ja, dat vind ik prachtig. Als iemand je zoveel vertrouwen geeft, dan doe je je stinkende best. En die wederzijdse waardering zorgt ervoor dat we heel veel terugkerende klanten hebben. Dat geeft een goed gevoel. Dan weet je dat je het écht goed doet.