Help! Mijn aannemer is failliet, wat nu?

Je hoopt er niet op, maar het kan gebeuren: je aannemer gaat failliet. Heb je een garantie bij BouwGarant afgesloten, dan ben je hier gelukkig voor verzekerd. Maar wat moet je precies doen wanneer je te horen krijgt dat je aannemer failliet is, hoe ziet het proces eruit, met wie neem je contact op en wat zijn de vervolgstappen? In dit artikel nemen we je mee in het proces en geven we je tips om jezelf te beschermen.

Pak de overeenkomst erbij

Waarschijnlijk heb je de overeenkomst met je aannemer een tijdje terug ondertekend. Pak deze overeenkomst er daarom weer even bij en lees deze goed door. Als je destijds een garantieregeling hebt afgesloten bij BouwGarant, bezit je een garantiecertificaat. Dit is een belangrijk document en maakt de vervolgstappen in het proces aangenamer.  

Wanneer je geen garantiecertificaat hebt, kan BouwGarant slechts een adviserende rol spelen in het proces. In dit geval neem je contact op met de curator en ga je met diegene in gesprek over de vervolgstappen. Verder raden wij je aan om in deze situatie rechtsbijstand in te schakelen.

Faillissement van aannemer melden 

Werk je met een BouwGarant-aannemer én heb je een Nieuwbouwgarantie, Verbouwgarantie of Transformatiegarantie afgesloten? Dan meld je het faillissement bij ons binnen 30 dagen nadat je aannemer failliet is gegaan. Belangrijk is om geen betalingen meer te doen aan de aannemer of andere partijen. BouwGarant zal om alle stukken vragen en daarna wordt er een schade-expert ingeschakeld. De schade-expert stelt een rapport op die vervolgens naast de garantieregeling wordt gelegd. Zo bepaalt de verzekeraar wat wel en niet binnen de regeling valt.

Let op: schakel niet zelf een nieuwe aannemer in. Mocht je eerder een nieuwe aannemer inschakelen en de (af)bouw voortzetten, kan dit gevolgen hebben voor je rechten op garantieregeling. Wanneer je geen garantieregeling hebt, bespreek je het inschakelen van een andere aannemer met de curator.

Wees goed voorbereid en bescherm jezelf

Zorg dat je al voor het bouwproces verschillende maatregelen treft om jezelf te beschermen tegen de problemen die een faillissement van een aannemer kan veroorzaken. Check bijvoorbeeld de kredietwaardigheid van je aannemer, sluit een garantieregeling af en teken een overeenkomst met een duidelijk betaalschema waarbij je geen bedragen vooruit betaalt. Lees ons advies over het (aan)betalen van je aannemer en bereid je zo goed voor. 

Neem contact met ons op

Heb je ook nog andere brandende vragen over zaken gerelateerd aan je aannemer? Neem dan onze FAQ goed door en vind het juiste antwoord op jouw vraag. Voor meer advies of vragen kun je altijd contact met ons opnemen via 0900 224 2242 of [email protected]