De 10 meestgestelde vragen aan een aannemer

Aannemersbedrijven: we zien er dagelijks wel een busje van rijden. Maar wat doet een aannemer nou precies? Kan ik onderhandelen over de offerteprijs? En wat is een normaal percentage voor de aanbetaling? Lezers van de BouwGarant-nieuwsbrief stelden ons hun belangrijkste vragen. Daarvan hebben we de 10 meestgestelde voorgelegd aan aannemer Hans Groot Koerkamp van Bouwbedrijf Koerkamp in Twello. 

 

Hans, kun je uitleggen wat een aannemer precies doet?

‘Een aannemer verwezenlijkt, heel simpel gesteld, wensen en dromen van opdrachtgevers op bouwvlak.’

Kan ik bij één aannemer terecht voor alles rondom nieuwbouw, verbouw of renovatie?

‘Zeker, een aannemer verzorgt het gehele bouwproject. Afhankelijk van de grootte en specialisatie van het bouwbedrijf schakelt een aannemer eventueel externe vaklieden in, zoals een dakdekker of een stukadoor.’

Hoe vaak spreek ik mijn aannemer tijdens de bouw of verbouwing?

‘Tijdens de zogenoemde ruwbouwfase doorgaans eens in de veertien dagen, in de tussentijd heb je nog wat telefonisch en mailcontact. In de afwerkingsfase zijn details heel belangrijk, dus kun je het beste wekelijks afspreken. De ervaring leert: hoe meer contact je hebt, hoe lager de faalkosten zijn.’

‘Voor ons aannemers is het enorm belangrijk om goed te informeren en te communiceren. Binnen mijn bedrijf eisen we dat ook van nieuw personeel. Wij kiezen voor mensen met een goede opleiding en een positieve houding. Die snappen de processen beter en kunnen dus precies uitleggen wat er gebeurt. Als bouwvakker moet je tegenwoordig ook beter kunnen communiceren omdat de mensen veel mondiger zijn dan twintig jaar geleden.’

Kan ik over de offerteprijs onderhandelen?

‘Dat kun je proberen. Maar het is altijd een kwestie van vraag en aanbod. Momenteel puilen de agenda’s van aannemers uit en zul je er niks af krijgen. In de crisisjaren was dat anders. Toen kon je zo een paar procent korting krijgen op de offerteprijs.’

Wat is een normaal percentage voor de aanbetaling?

‘Normaal is 10 procent bij aanvang en 10 procent na de oplevering, met tussenin een aantal termijnen die afhankelijk zijn van de grootte van de klus. De gangbare betalingstermijn is 14 dagen. Dit schema wordt geadviseerd door BouwGarant.’

Ik heb een heel strakke planning, maar sommige materialen kunnen niet op tijd worden geleverd. Wat nu?

‘Je aannemer gaat eerst op zoek naar alternatieve materialen. Zijn die niet voorhanden, dan kijkt hij naar een tijdelijke oplossing. Als bijvoorbeeld dakramen niet kunnen worden geleverd, dan kan hij ervoor zorgen dat de rest van de woning eerder klaar is zodat jij er toch kunt gaan wonen.’

‘Loopt het bouwproject vertraging op door het ontbreken van materialen? Dan geldt, als er niets anders is afgesproken, de boeteclausule die standaard in contracten staat. Dat houdt in dat de aannemer een schadevergoeding moet betalen voor elke dag dat hij te laat oplevert.’

Wat als ik niet tevreden ben met het opgeleverde werk van een aannemer?

‘Dan moet je met je aannemer in gesprek gaan. In de regel vindt er een schriftelijke oplevering plaats. De opdrachtgever kan dan op de opleverlijst zetten wat er in zijn ogen niet goed is.’

‘Is de aannemer het eens met de klachten? In dat geval herstelt hij het kosteloos. Kan hij zich er niet in vinden, dan kun je via BouwGarant een onafhankelijke expert inschakelen. Wanneer dat ook op niets uitloopt, ligt de gang naar de geschillencommissie voor de hand. Maar dat zullen aannemers koste wat kost willen voorkomen.’

Als een aannemer schade bij mij thuis veroorzaakt, wie is er dan verantwoordelijk?

‘De aannemer. Die moet de schade vergoeden, al dan niet door een beroep te doen op zijn verzekering. Gelukkig komt het niet veel voor, maar het kan gebeuren dat er bij het slijpen een brandplekje in het glas komt. Of, en dat is denk ik de meestvoorkomende schadevorm, dat er waterschade ontstaat wegens een gaatje in het dekzeil. Een ongeluk zit helaas in een klein hoekje, ook in de bouw.’

Hebben alle aannemers een diploma?

‘Alle BouwGarant-aannemers wel. Helaas is een diploma niet meer verplicht in Nederland, dat is een verarming van het vak. Je ziet namelijk regelmatig aannemers zonder vakdiploma bezig die niet precies weten waar ze mee bezig zijn. Denk aan zzp’ers die verzaken om iets te laten doorrekenen door een constructeur. Of die een schoen van één of twee maten te groot aantrekken door te denken dat ze ook het werk van een timmerman, loodgieter of elektricien kunnen uitvoeren.’

‘Vanzelfsprekend gaat dit koste van de kwaliteit. Uiteindelijk draait de klant daarvoor op, want die zit bijvoorbeeld na een half jaar met een lekkende badkamer.’

Wat kan ik het beste in huis halen voor de koffiepauze als ik bouwvakkers over de vloer heb?

‘Niets is verplicht, alles mag. Sommige opdrachtgevers trakteren vrijdagmiddag op iets warms, bijvoorbeeld een saucijzenbroodje. Maar een goede kop koffie vinden ze ook al heerlijk.’